W styczniu UNICEF zajął się bardzo ważnym tematem związanym z edukacją i rozwojem dzieci, a mianowicie czytaniem. My także w tym tygodniu w sposób szczególny ruszyliśmy z akcją “PoczytajMY!”. Mieliśmy okazję posłuchać fragmentu książki pt. “Kury z grubej rury”, do której wykonaliśmy piękne portrety kur- bohaterek tejże książki.
W kolejnym dniu poznaliśmy historię niezwykłej babci- bohaterki książki “Dzień, w którym babcia popsuła internet”. Stworzyliśmy portrety internetowej babci, które ozdobiły naszą gazetkę.
Zastanowiliśmy się, jak naszym zdaniem powinna wyglądać biblioteka marzeń i pracując w grupach stworzyliśmy takie projekty.
Ponieważ zbliżają się ferie zimowe dzisiaj odwiedziliśmy naszą szkolną bibliotekę i zaopatrzyliśmy się w książki, które umilą nam czas zimowego wypoczynku.
11 grudnia przypada rocznica powstania UNICEF. Z tej okazji dzieci uczęszczające do świetlicy mogły poznać różnorodność działań podejmowanych przez tę organizację na przestrzeni kilkudziesięciu lat jej działalności. Posłużyło temu wspólne obejrzenie filmu edukacyjnego, przygotowanego przez UNICEF z tej okazji. Film zainspirował nas do dyskusji na temat sposobów udzielania skutecznej pomocy dzieciom w różnych krajach.
Nasza szkoła przyłączyła się do akcji UNICEF “Dzień Praw Dziecka”.
Jak co roku Dzień Praw Dziecka obchodzony jest 20 listopada. Ponieważ w tym roku jest to niedziela, nasze szkolne świętowanie rozpoczniemy już w piątek 18 listopada. Tego dnia wszyscy ubieramy się na niebiesko. W tym kolorze przystrajamy nasze gabinety i korytarze.
Klasy I- na zajęciach oglądają filmik przygotowany przez Unicef ( moja sugestia-podzielcie go sobie na części lub wykorzystajcie tylko wybrany kawałek, bo 14 minut to zbyt wiele na raz) – znajdziecie go tutaj Link do materiałów o prawach dziecka
Dalej można wykorzystać zeszyt ćwiczeń do animacji Wszyscy mamy prawa – Zeszyt ćwiczeń do animacji
Klasy II-III proponuję zajęcia wg scenariusza Unicef (tam też znajdziecie filmik, niestety po angielsku z polskimi napisami, więc będziecie musiały to przeczytać dzieciom – dobrze jest wcześniej przećwiczyć czytanie, bo tekst pojawia się szybko) Scenariusze – Prawa dziecka – Integracja i włączanie
Klasy IV-VIII Na godzinach wychowawczych możemy wykorzystać scenariusze gotowych zajęć. Scenariusze – Prawa dziecka – Integracja i włączanie
Zachęcam do przeprowadzenia Quizów kahoot UNICEF Polska – Quizy Kahoot o prawach dziecka (1)
Dodatkowe materiały do wykorzystania UNICEF Polska – Pokoloruj swoje prawa – kolorowanka (1) UNICEF Polska – Zeszyt zadań o prawach dziecka dla najmłodszych (1)
Jeśli będzie ładna pogoda można wyjść przed szkołę na rysowanie kredą prac na temat praw dzieci.
Mile widziane własne pomysły świętowania oraz uwieczniania działań na zdjęciach i przesyłania ich do mnie.
Tegoroczne obchody Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka zbiegają się terminem z wielkim świętem sportu- Mistrzostwami Świata w piłce nożnej. Propozycja i prośba do nauczycieli wf-u, aby wykorzystać dowolnie wybrane rozgrywki sportowe do tego, aby podkreślić przekaz tolerancji i praw dziecka. Może jakiś mecz pod hasłem “Wszyscy jesteśmy jedną drużyną”? To nie musi być koniecznie w piątek- pomyślcie.
Zdjęcia oraz filmiki obrazujące Wasze działania zamieszczajcie w mediach społecznościowych używając hasztagu #unicefpoland i #WorldChildrensDay
Zapraszam do zapoznania się z listopadowymi aktualnościami UNICEF
Nowosci_Klub_Szkol_UNICEF_11_2022 (1)
Na zajęciach świetlicowych rozmawialiśmy na temat naszych emocji. Zastanawialiśmy się wspólnie, jak radzić sobie z tymi szczególnie trudnymi emocjami typu złość, smutek czy gniew. Pracując w grupach stworzyliśmy nasze Apteczki antystresowe, które zawierały spis czynności, osób oraz miejsc pomagających walczyć ze stresem.
Miesiąc październik poświęcony jest zdrowiu psychicznemu dzieci i młodzieży.
Zapraszam do obejrzenia filmiku, w którym młodzi ludzie z różnych stron świata zadają pytania specjalistce na temat zdrowia psychicznego. Link do filmu – Młodzi pytają o zdrowie psychiczne (1)
Jeśli potrzebujesz obejrzyj ten film kilka razy lub jeśli nie nadążasz z szybkim tempem czytania zastopuj go i spokojnie przeczytaj napisy.
Pomyśl, czy masz jakieś własne przemyślenia na ten temat? A może masz jakieś pytanie, które nie pojawiło się w filmiku a chciałbyś je zadać naszej Pani psycholog lub pedagog? Może się krępujesz? Zapisz pytanie na kartce i przynieś do specjalnej skrzynki pytań znajdującej się w świetlicy. Przekażemy pytanie i postaramy się uzyskać na nie odpowiedź.
Na nasze zdrowie psychiczne znaczący wpływ mają relacje z innymi ludźmi. Przeczytajcie krótki artykuł na temat roli, jaką odgrywają zdrowe relacje międzyludzkie. Dlaczego relacje są ważne
To, co myślimy na własny temat również wpływa na nasze samopoczucie. W poniższym materiale znajdziecie kilka prostych rad jak być milszym i wyrozumialszym dla samego siebie Jak być dla siebie lepszym
W trudnych sytuacjach dobrze jest mieć pod ręką sprawdzone sposoby reagowania i radzenia sobie ze stresem. Dlatego proponuję, abyście stworzyli osobiste apteczki antystresowe. W apteczce warto uwzględnić:
5 czynności, które pomogą Ci w radzeniu sobie ze stresem
5 osób, do których możesz się zwrócić po pomoc w stresującej sytuacji
5 miejsc, do których możesz się przenieść w wyobraźni, aby się wyciszyć
Taka apteczka może mieć różną formę np. lapbooka, kolorowych karteczek, notesika, rzeczywistego pudełeczka z informacjami, infografiki komputerowej, którą zamieścisz w telefonie. Ile głów tyle pomysłów, a każdy jest dobry, bo osobisty. Powodzenia przy tworzeniu!!!
Zapraszam do zapoznania się z październikowymi nowościami Klubu Szkół UNICEF Nowosci_Klub_Szkol_UNICEF_10_2022
Nasza szkoła przyłączyła się do projektu edukacyjnego UNICEF “eMOCje w GŁOWIE” dotyczącego zdrowia psychicznego młodzieży.
W ramach tego projektu uczniowie klas IV- VIII na godzinach wychowawczych obejrzą film na temat profilaktyki zdrowia psychicznego Linki do materiałów filmowych – eMOCje w GŁOWIE, będą uczestniczyli w zajęciach “Rozumienie emocji”, “Jak emocje wpływają na ciało” oraz “Radzenie sobie z emocjami”, do których scenariusze i komiks przygotował Unicef Przewodnik dla nauczyciela Wspaniała Mei – komiks
Nauczyciele, którzy mają bezpośrednio kontakt z uczniami po przebytej traumie mogą dodatkowo skorzystać z przewodnika Dziecko pod wpływem traumy – poradnik dla nauczyciela
W tym tygodniu rozmawialiśmy o naszym zdrowiu. Poznaliśmy 7 zasad higieny snu i wykonaliśmy do nich ilustracje, które ozdobiły gazetkę ścienną w naszej sali.
Dowiedzieliśmy się, jak stan otaczającego nas środowiska wpływa na nasze zdrowie.
A dziś rozmawialiśmy o stanie powietrza, którym wszyscy oddychamy. Obejrzeliśmy film o powstawaniu smogu.
Poznaliśmy historię dzieci mieszkających w stolicy Mongolii Ułan Bator.
Wspólnie zastanawialiśmy się, co można zrobić, aby sytuacja zanieczyszczenia powietrza uległa poprawie. Wykonaliśmy plakaty pod hasłem “Czyste powietrze to skarb” prezentujące alternatywne źródła energii, które nie powodują zanieczyszczenia środowiska.
Teraz w naszej sali wisi piękna gazetka przypominająca nam te wszystkie ważne dla nas sprawy.
Miesiąc kwiecień jest szczególnie poświęcony tematyce ekologii. Zachęcam do poznania historii chłopca o imieniu Tuguldur, który mieszka w stolicy Mongolii- Ułan Bator. Zwraca on naszą uwagę na stan jakości powietrza, którym wszyscy oddychamy. W poniższym materiale znajdziemy także kilka faktów na temat powietrza. Są tam również inspirujące pytania stanowiące doskonały temat do zastanowienia oraz motywację do działania na rzecz poprawy jakości powietrza w naszym rejonie.
Porozmawiajmy o zanieczyszczeniu powietrza
Warto zobaczyć filmik o inspektorach jakości powietrza Link do filmu_Historia młodych inspektorów jakości powietrza z Mongolii
Zapraszam do zapoznania się z grudniowymi aktualnościami Unicefu Nowosci_Klub_Szkol_UNICEF_12_2021 oraz do obejrzenia krótkiego filmiku pokazującego obszary działalności Unicefu w przeciągu 75 lat istnienia organizacji Link do filmu_75 lat UNICEF
Zakończyliśmy zbiórkę pieniędzy w ramach akcji “Pomoc dzieciom w Jemenie”. Udało nam się zebrać kwotę 495 zł i 32 gr. Serdecznie dziękujemy wszystkim darczyńcom.